Maintenance. We are currently updating the site. Please check back shortly

Thomson Reuters Foundation

Inform - Connect - Empower

Egypt blocks three Iraqi TV stations from broadcasting

Source: Reuters - Tue, 24 Jun 2014 18:38 GMT
Author: Reuters
med-dev hum-war
Tweet Recommend Google + LinkedIn Email Print
Leave us a comment

(Adds new comments from Al-Baghdadia channel)

CAIRO, June 24 (Reuters) - Egypt has barred three private Iraqi TV stations from its main satellite system, the broadcasting regulator said on Tuesday, after Baghdad complained that their coverage was stoking sectarian tensions.

The news came a day after Egypt jailed three Al Jazeera journalists on charges of aiding the outlawed Islamist Muslim Brotherhood organisation, a ruling condemned around the world as a blow to press freedom.

Al-Baghdadia, Al-Rafidain and Al-Hadath TV stations were all barred from the state-owned Nilesat, which broadcasts across the Middle East and North Africa, the head of Egypt's broadcasting regulator Free Zone said.

The three channels have been off the air in Iraq and Egypt since last week. They often took a pro-Sunni, anti-Iraqi government line that appeals to the country's Sunni minority, although al-Baghdadiya in particular had investigative programming that attracted a broader segment of the population.

The channels have covered the onslaught by Sunni insurgent group Islamic State in Iraq and the Levant extensively and carried statements from the al Qaeda offshoot.

An official at Free Zone, speaking on condition of anonymity, said the decision to block the channels was linked to complaints from Iraq.

The regulator's head, Abdel Moneim Al-Alfy, said: "Al-Baghdadia and Al-Rafidain channels were taken off Nilesat for violating their contracts with the Free Zone authority regarding their content." He did not directly link the decision to Iraq's complaints.

"We have received complaints from the Iraqi government about the channels' contents and are investigating them now, that is all I could say so far," Al-Alfy said.

He said Al-Hadath's permit had expired.

Al-Baghdadia confirmed it was now banned in Iraq and Egypt while Al-Hadath's CEO Ayman Khalid said his channel's closure was temporary and over a financial dispute with Free Zone. Al-Rafidain could not be reached for comment.

"The channel condemns the terroristic actions committed by what it is being called the Islamic State in Iraq and the Levant and had criticised its statements and praised and supported the armed forces to stand against it," Al-Baghdadia said in a statement clarifying its position on the Iraqi conflict.

Egypt has shut down a number of pro-Islamist channels since the army's ouster of Islamist President Mohamed Mursi last year.

On Monday it triggered an international outcry by jailing three journalists from Qatar-backed Al Jazeera television, accusing them of aiding Egypt's outlawed Islamist Muslim Brotherhood. (Reporting by Ali Abdelaty and Yasmine Saleh in Cairo and Alexander Dziadosz in Iraq; Writing by Yasmine Saleh; Editing by Ralph Boulton)

We welcome comments that advance the story through relevant opinion, anecdotes, links and data. If you see a comment that you believe is irrelevant or inappropriate, you can flag it to our editors by using the report abuse links. Views expressed in the comments do not represent those of the Thomson Reuters Foundation. For more information see our Acceptable Use Policy.

comments powered by Disqus